Als je niet bekend met de term content marketing zal ik eerst even uitleggen wat dit betekent. Content betekent vrij vertaald ‘inhoud’ en marketing is het vermarkten van een product. Bij content marketing maak je gebruik van media om jouw product te verkopen. Dat kan met social media, maar ook met je website, video’s of podcast. Bij content marketing vorm je een duidelijk beeld van de doelgroep die je aan wil spreken, en vervolgens ga je content delen die aansluit bij wat die doelgroep wil lezen, zien of horen.
Sterke content kan ervoor zorgen dat je online goed gevonden wordt, terwijl content die niet helemaal aansluit bij wat je doelgroep zoekt vaak vooral veel energie kost zonder dat het veel oplevert. Voor mijn bedrijf Paard Optimaal haal ik het grootste deel van mijn klanten uit Instagram en ben ik hier in een jaar tijd ook heel hard gegroeid. Dat heb ik gedaan door het delen van relevante informatie over paardenvoeding die mensen willen lezen, delen en volgen.
Het doel van content marketing is het opbouwen en onderhouden van een relatie met je klant. Als jouw klant of volger een band met jou voelt is de kans heel groot dat deze klant zal worden op het moment dat deze behoefte heeft aan jouw dienst. Je wil zogenaamde ’top of mind-awareness’ creëeren bij je volgers. Dat betekent dat wanneer zij aan jouw vakgebied denken, jij de eerste bent die in hun hoofd opkomt.
Content marketing kan ingezet worden om diverse doelen te behalen:
- Naamsbekendheid. Door goed zichtbaar te zijn op internet zullen mensen jou makkelijker kunnen vinden en ook vaker tegenkomen waardoor ze jouw naam gaan kennen. Als jij waardevolle content deelt zullen mensen je na verloop van tijd gaan onthouden als iemand waar ze iets aan hebben.
- Potentiële klanten bereiken. Tegenwoordig zitten zóveel mensen op social media dat hier een hele grote groep aan potentiële klanten voor jouw bedrijf te vinden is. Om deze mensen klant te laten worden moeten ze wel weten dat je bestaat. Content marketing kan daaraan bijdragen.
- Band opbouwen met je volgers. Met name social media is een hele toegankelijk manier om wat meer over jezelf te delen. Mensen verbinden met mensen, niet met bedrijven. Daarom is het belangrijk om te laten zien wie er achter je bedrijf zit. Content marketing biedt daar veel mogelijkheden voor.
- Delen van informatie. Als professional kun jij er baat bij hebben dat je volgers over bepaalde informatie beschikken. Jij kunt zelf tenslotte niet alle omstandigheden rondom een paard verbeteren. Als jouw behandeling beter werkt wanneer een paard genoeg vrije beweging heeft zijn dat ook aspecten waar je je volgers over kunt informeren.
- Tot actie aanzetten. Soms weten potentiële klanten nog niet dat ze jouw dienst nodig hebben. Door informatie te delen over jouw vakgebied kun je mensen aan het denken zetten en hen laten zien dat jij ze kan helpen. Omdat jij ze bewust maakt van een probleem waarvan ze niet eens wisten dat ze het hadden krijg je meteen al een beetje vertrouwen.
- Zo zijn er nog veel meer voordelen van goede contentmarketing!