Moet je op alle social media aanwezig zijn?
01 februari 2022 

Moet je op alle social media aanwezig zijn?

Zeker als je net bent begonnen met social media voor je bedrijf kan ik me voorstellen dat dit best wel overweldigend kan zijn. De eerste vraag hierin is natuurlijk welk media je nou kiest voor je bedrijf. Er zijn ondertussen zoveel verschillende sociale media, dus wat is nou het beste? Misschien maak je op een aantal sociale media maar een account aan, want je wil tenslotte zoveel mogelijk mensen bereiken. Of je krijgt zoveel keuzestress van de verschillende media dat je het toch maar helemaal niet doet. Gelukkig is het allemaal niet zo spannend! In deze blog leg ik uit waarom je niet op alle social media tegelijk aanwezig hoeft (en wil!) te zijn.

Moet je op alle kanalen aanwezig zijn?

Want nee, je hoeft niet op alle social media aanwezig te zijn. Sterker nog, dat zou ik ten zeerste afraden, tenzij je een heel marketingteam binnen je bedrijf hebt om al deze verschillende kanalen bij te houden. Als je als ondernemer net social media bedrijfsmatig in gaat zetten vermoed ik dat dat niet het geval is. Wanneer je namelijk alles tegelijk wil doen kun je alles maar een beetje doen en dat is zonde. Om echt te groeien op bijvoorbeeld Instagram zul je hier namelijk tijd in moeten steken, en als je je tijd naast je werk zelf ook nog over 5 social media platformen moet verdelen blijft er te weinig tijd over om het goed te doen. Je kunt absoluut beter 1 of 2 platformen goed doen, dan 5 platformen maar half.

Wat zijn de bekendste social media kanalen?

Social media is continu in ontwikkeling en er komen dan ook regelmatig nieuwe kanalen bij. Deze kanalen hebben grotendeels allemaal hun eigen doelgroep en trekken dus andere gebruikers aan. Waar Facebook voor de ene doelgroep heel effectief kan zijn, zit de andere doelgroep bijna niet meer op dit medium en zul je hen hier dus niet bereiken.

  • Facebook (wereldwijd de meeste gebruikers, jongeren gebruiken het steeds minder)
  • Instagram (64% van de gebruikers is jonger dan 34, wordt weinig gebruikt door 50+'ers)
  • YouTube (2e grootste zoekmachine ter wereld, wordt vooral door millenials veel gebruikt)
  • Twitter (15e op de lijst van meest actieve social media, wordt in de paardensector amper bedrijfsmatig gebruikt)
  • LinkedIn (60% van de gebruikers is tussen de 25-34 jaar, vooral geschikt voor communicatie met andere bedrijven en ondernemers)
  • TikTok (maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers, 45% van hun gebruikers is tussen de 18 en 24)
  • Pinterest (aantal gebruikers neemt maandelijks af, meer dan 70% van de gebruikers is vrouw)

Hoe kies ik welke social media ik wil gebruiken?

Als je toch fanatiek met social media aan de slag wil gaan zou je er in theorie voor kunnen kiezen om content voor één platform te maken en dat overal door te plaatsen, maar de verschillende social media vragen ook om een verschillende aanpak dus dat zou ik niet aanraden. Als je een informatieve Facebookvideo op liggend formaat op TikTok uploadt is de kans groot dat je de plank misslaat. TikTok zit toch op een bepaalde andere manier in elkaar die lastig te omschrijven is. Haar gebruikers zijn in ieder geval heel anders dan die van Facebook in grote lijnen. Tegelijkertijd zou een video die op TikTok gewaardeerd wordt het op Facebook waarschijnlijk ook minder goed doen.

Maar hoe kies je dan welk social medium je wel in gaat zetten? Simpel: je kiest datgene waar jouw doelgroep zich bevindt. Wil jij pubers bereiken om hen meer over paardenwelzijn te leren? Dan is TikTok misschien een mooie tool (hier moet je alleen wel even gevoel voor ontwikkelen). De gemiddelde millenial kun je beter met Instagram bereiken, en mensen boven de 50+ bijvoorbeeld gebruiken Facebook vaak meer. Zorg er dus voor dat je je doelgroep in kaart brengt en doe onderzoek waar deze zich bevindt. Je kunt het je klanten zelfs gewoon vragen. Ik zou in ieder geval adviseren om met 1-2 kanalen tegelijk te beginnen en ervoor te zorgen dat je deze goed in kan zetten en hier een publiek op kunt bouwen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen