Je content hergebruiken

Zou jij eigenlijk veel meer online aanwezig willen zijn met je bedrijf maar kun je de tijd er maar niet voor vinden? Dan is het hergebruiken van je content een goede stap om te beginnen. Zeker als jij met name actief bent op Instagram is iedere post die je daar plaatst (met de uitzondering van reels) binnen 24 uur eigenlijk niet meer relevant. Zonde om veel tijd in te steken dus... Tenzij je je content hergebruikt, en dat kan op meerdere manieren. Zo ben je minder tijd kwijt, maar ben je toch meer zichtbaar online.

De makkelijkste manier om content opnieuw te gebruiken is simpelweg door het opnieuw te plaatsen. Als jij bijvoorbeeld al 100 Instagram posts op je account hebt staan kun je gerust eens een oudere post kopiëren en opnieuw plaatsen. Controleer even of de tekst ook nog klopt op dat moment, en plaatsen maar. Je hoeft het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Je hoeft niet iedere dag iets nieuws te bedenken. Het is oké om af en toe eens iets her te gebruiken. Sterker nog, maar een klein deel van je volgers op Instagram ziet jouw posts überhaupt. De kans is dus ook nog eens best groot dat als je een post opnieuw plaatst andere mensen deze te zien krijgen, en wie weet haal je er nog een klant uit ook!

Als je gaat zoeken naar posts om opnieuw te plaatsen is het slim op te kiezen voor posts waar eerder veel reactie op is gekomen. Dat betekent namelijk dat het een onderwerp is wat leeft onder je volgers, en de kans is dus groot dat het nu ook weer interactie aan zal wakkeren.

Repurpo...watte? Repurposing duidt op het geven van een 'herbestemming' aan je content als je het letterlijk vertaald. Wat hier echter mee bedoeld wordt is dat je de content die je maakt niet alleen voor één kanaal gebruikt, maar dat je er content voor meerdere kanalen voor kan maken. Zo ga je efficiënt met je tijd om en kun je meer content creëren in minder tijd. Een voorbeeld: je maakt een video voor je YouTube-kanaal over een onderwerp wat relevant is voor jouw doelgroep. Vervolgens haal je de audio uit deze video en upload je deze audio als podcast die je doelgroep in Spotify kan luisteren. Dat wat er in de video besproken wordt schrijf je vervolgens uit in een blog voor op je website en tot slot maak je daarvan weer een post voor Instagram en Facebook waarin je ook weer naar de blog op je site kunt verwijzen. Zo heb je over één onderwerp meteen een hoop verschillende manieren om online zichtbaar te zijn. Super efficiënt dus! Je zou de video zelfs ook nog zo kunnen bewerken dat hij ook op TikTok of Instagram Reels zou kunnen.

Nou kan ik me voorstellen dat je denkt 'leuk hoor, maar hoe moet dat dan allemaal?' Gelukkig kan ik je daarbij helpen. Jij zult in deze situatie wel de video moeten maken, maar alle andere stappen uit dit voorbeeld zou ik voor je kunnen doen. Zo hoef jij alleen maar een video op te nemen en heb je vervolgens wel een post voor 4 of 5 verschillende kanalen!

Over de schrijver
Reactie plaatsen