Tijdloze content maken

Social media is een hele handige tool om in te zetten voor je bedrijf, en het kan je zeker aan een groter publiek helpen. Wat wel een nadeel is aan social media, is dat het vluchtig is. Je post verdwijnen snel in de vergetelheid, en maar weinig mensen zullen je hele Instagramprofiel of Facebookpagina doorscrollen op zoek naar interessante informatie. Daarmee wil ik niet zeggen dat social media geen toegevoegde waarde heeft voor je bedrijf, want dat heeft het absoluut wel! Het maakt je erg toegankelijk en mits je het goed gebruikt zorgt het voor een band met je volgers. Toch is het niet verkeerd om - naast social media - ook in te zetten op middelen die minder tijdelijk van aard zijn. In deze blog ga ik de bekendste tijdloze marketingmiddelen delen.

Blog

Alle informatie op je website wordt meegenomen door zoekmachines als Google om hun gebruikers de meest accurate resultaten voor hun zoekopdracht te bieden. Dat maakt een blog een heel goed middel voor zoekmachineoptimalisatie. Dat betekent dat je je site zo goed mogelijk vindbaar maakt voor je doelgroep. Door informatieve blogs te schrijven over jouw expertise kun je ervoor zorgen dat wanneer mensen op dit onderwerp zoeken in een zoekmachine jouw blog naar boven komt. Als ze dan toch voor deze blog op jouw website zitten heb je kans dat - als de blog hen aanspreekt - ze verder rond gaan kijken op je website wat je precies doet. Hoe dan ook kun je iemand zo door je blog op jouw site krijgen en zullen ze bekend raken met hoe jouw bedrijf heet en wat je doet.

Omdat blogs door Google geïndexeerd worden kunnen deze jaren na het schrijven ervan nog in zoekresultaten terugkomen, en zo kun je met jouw blog jarenlang bezoekers trekken. Hierbij is het belangrijk dat je schrijft over onderwerpen die je doelgroep interessant vind, en bij voorkeur ook onderwerpen waar nog niet zoveel over geschreven is. Zo is de kans groter dat jij hierin naar voren komt.

YouTube-kanaal

Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine wereldwijd is? Je denkt bij zoekmachine misschien niet meteen aan YouTube, maar dat is het wel degelijk. Als jij wil weten hoe je de band van je auto kunt vervangen of je toilet kan ontstoppen kun je gemakkelijk op YouTube naar een uitlegfilmpje zoeken. Ook worden YouTube video's goed weergegeven in Google omdat YouTube van Google is. Doordat YouTube zo als zoekmachine gebruikt wordt kunnen video's die jaren geleden geupload zijn nog steeds naar boven komen bij een zoekterm en zo nog steeds voor weergaven zorgen.

Het is daarom erg interessant om voor je bedrijf een YouTube-kanaal te maken. Als je het zelf geen probleem vind om jezelf te filmen kun je leuke filmpjes maken om jouw product of dienst te promoten, of je kunt op een andere manier video's maken die jouw expertise laten zien. In zo'n video vertel je dan meteen wat meer over je bedrijf en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen. In de beschrijving zet je de links waar ze meer over jouw bedrijf kunnen vinden, zoals een link naar de website of naar je social media kanalen. Zo kunnen mensen jaren na het uploaden van jouw video nog steeds bij jouw bedrijf terechtkomen als ze hulp nodig hebben op een specifiek vlak. Het is dus even wat meer werk, maar als je goede onderwerpen kiest waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken (en bij voorkeur iets waar nog geen andere video's van bestaan) kun je er nog jaren van profiteren.

Podcast

De laatste vorm van tijdloze content die ik hier wil bespreken is een podcast. Podcast zijn de laatste jaren weer flink in opkomst en er poppen dagelijks nieuwe podcasts uit de grond. Enerzijds kan dat klinken als veel concurrentie, maar er wordt ook heel veel naar podcasts geluisterd. Daardoor ontstaan er ook steeds meer niche podcasts, en zo zijn er inmiddels al tal van paardenpodcasts. Daarmee hebben paardenliefhebbers de weg naar podcasts ook gevonden.

Het grote voordeel aan podcasts is dat, wanneer iemand een interessante podcast vindt, diegene de podcast vaak van begin af aan gaat luisteren en zo worden oude afleveringen van een podcast vaak ook nog veel geluisterd. In een podcast kun je op veel platformen ook links naar bijvoorbeeld je website of je social media-kanalen zetten. In Spotify kun je ook op onderwerp zoeken, dus als jij een podcast over bitloos rijden maakt en iemand zoekt op bitloos kunnen ze jouw podcast ook een hele tijd later nog terugvinden.

Heb jij voor je bedrijf dus nog geen podcast, YouTube-kanaal of een blog? Overweeg dan toch eens of een van deze platformen iets voor jou zou kunnen zijn! Als je niet weet waar je moet beginnen kan ik je daarmee helpen. Ik kan met je meedenken wat voor jou de beste optie is, en ook hoe je dit op kunt gaan zetten. Neem contact op via mijn contactformulier of vul het aanvraagformulier in.

Over de schrijver
Reactie plaatsen