Waarom ik niet in concurrentie geloof
06 juli 2022 

Waarom ik niet in concurrentie geloof

Concurrentie, concullega's, collega's... Allerlei benamingen voor de bedrijven die min of meer hetzelfde doen als jij, en waarvan je wellicht denkt dat je ermee moet concurreren. Meer aanbieden voor lagere prijzen, want dan zullen de klanten wel voor jou kiezen in plaats van je concurrent... toch? Persoonlijk vind ik het zonde als ondernemers op deze manier naar andere ondernemers in hun branche kijken. Je houdt je dan namelijk veel te veel bezig met wat je concurrentie doet en in plaats van dat je doet wat jij leuk vindt probeer je je concurrenten te overbluffen. Ik geloof zelf niet in concurrentie, en in deze blog leg ik uit waarom.

De juiste klant voor iedereen

We leven in een maatschappij waar bijna iedere ondernemer wel minstens één 'concurrent' heeft. Het is niet meer genoeg om je te onderscheiden met je producten of je dienst. Doordat iedereen tegenwoordig vrij eenvoudig een bedrijf kan beginnen is concurrentie er in overvloed als dat is hoe je naar de andere bedrijven in je branche wil kijken. Ik geloof er zelf echter in dat ieder bedrijf die klanten aantrekken die bij hen passen. Waar het ene bedrijf juist graag jongeren helpt met een bepaalde dienst zal het andere bedrijf zich weer veel meer verbonden voelen met bijvoorbeeld vijftigers. Je moet er niet voor alle klanten willen zijn, want als je iedereen aan wil spreken spreek je uiteindelijk niemand écht aan en voelt niemand zich echt verbonden met jou. Het is dus juist goed dat er andere opties zijn voor de mensen die niet jouw ideale klant zijn. Laat die alsjeblieft naar iemand anders gaan zodat jij alleen de klanten hebt die goed bij jou aansluiten! Geloof me, daar wordt jouw werk ook een stuk leuker van.

Door duidelijk voor ogen te hebben wie jouw doelgroep is kun je alle communicatie die je doet vanuit je bedrijf ook volledig afstemmen op de groep die je aan wil spreken. Zo zullen de mensen die dezelfde visie op jouw product of dienst hebben bij jou terecht komen en de potentiële klanten die dat niet hebben vinden wel iemand anders. En dat is niet erg, want die mensen zijn niet jouw ideale klant en zijn dus meestal ook geen léuke klant omdat ze niet jouw waardes en visie delen.

Mensen verbinden met mensen

Om de juiste klanten aan te trekken is het heel belangrijk dat je doelgroep jou leert kennen. Als ze jou niet kennen kunnen ze tenslotte ook niet voor jou kiezen. Mensen verbinden met mensen, niet met gezichtsloze bedrijven. Ze willen weten wie er achter een bedrijf zit en wat diens verhaal is. Er zijn ondenkbaar veel aspecten waarop een potentiële klant met jou kan resoneren en daardoor voor jou kan kiezen in plaats van de 'concurrent'. Misschien herkent diegene zichzelf in een verhaal over jouw jeugd, of omdat jij een kattenmens bent. Omdat je deelt hoe jij in jouw huidige professie gerold bent en dit voor een potentiële klant herkenbaar is.

Het is niet meer genoeg om alleen je aanbod of informatie te delen online. Mensen willen een gevoel bij jou als persoon krijgen, en daarvoor moet je wel zichtbaar zijn. Als jij enkel foto's van producten plaatst, je logo als profielfoto hebt en nooit stories plaatst... Tja, dan moeten je producten wel erg goed zijn willen mensen dan alsnog voor jou kiezen. Ze zullen het in ieder geval niet doen omdat ze het jou gunnen, en dat is toch zonde?

Daarmee wil ik niet zeggen dat je je hele privé leven online moet gooien. Dat hoeft zeker niet, maar ga eens kijken of er kleine aspecten zijn die je wél kunt delen. Er zijn namelijk in veel branches nog maar weinig ondernemers die echt consistent bezig zijn met zichtbaar zijn voor hun doelgroep en zo een band opbouwen. Als jij dat wel gaat doen heb je een streepje voor op je 'concurrenten'.

Je ideale klant vindt jou vanzelf

Hoe dan ook geloof ik erin dat als jij vindbaar bent voor je doelgroep de juiste mensen jou vanzelf wel zullen vinden. Nou ja, als je nooit content deelt of adverteert wordt het natuurlijk wel lastig, maar als je duidelijk voor ogen hebt wie je wil bereiken en die mensen aan gaat spreken, consistent, dan geloof ik erin dat dat zich uit gaat betalen. En wanneer jij zo de verbinding aan gaat zullen mensen die zichzelf in jou herkennen zich tot jouw aangetrokken voelen in plaats van de concurrent. Het is zo zonde om alleen maar met je concurrentie bezig te zijn en jouw aanbod en prijzen puur op die van hen te baseren. Ontvolg of blokkeer desnoods alle concurrentie waarvan je merkt dat jij jezelf aan die persoon gaat meten en kijk er gewoon niet meer naar. Focus je op je eigen bedrijf en hoe jij in je kracht kan staan en het meeste uit jouw bedrijf kan halen. En wie weet, misschien ontstaan er nog wel hele mooie samenwerkingen wanneer je de andere ondernemers in je branche niet meer als concurrentie gaat zien maar als collega's. Als je hen toejuicht in plaats van dat je afgunst naar hen toe voelt. Scheelt jou ook een hoop energie. Community over competition! Er zijn meer dan genoeg klanten voor iedereen, dus waarom zou je jezelf dan zo beperken door te denken dat jij klanten van je concurrenten af moet pakken?

Je wil niet iedereen als klant

Voor mijn andere bedrijf Paard Optimaal geef ik voedingsadvies voor paarden. Zou ik daarmee alle paarden in Nederland willen helpen? De paarden wellicht wel, maar de eigenaren zeker niet. Er zullen namelijk een hoop eigenaren zijn die helemaal niks zien in mijn manier van werken, en die hoef ik dan ook niet als klant. Met mijn manier van communiceren en de visie die ik uitdraag houd ik deze mensen meestal wel op afstand. Ik ben dan alleen maar blij dat er nog meer voedingsadviseurs zijn waar deze mensen wel terecht kunnen. Die hebben dan wellicht een andere visie, maar uiteindelijk zijn de eigenaren nog steeds bewust met de voeding van hun paard bezig en pretendeer ik niet alle wijsheid in pacht te hebben. Ik ben daarin dus alleen maar blij met mijn collega's, heb goed contact met een aantal van hen en juich hen toe bij mooie ontwikkelingen in hun bedrijf. Zoals het wat mij betreft hoort.

Over de schrijver
Reactie plaatsen