Omdat in de meeste branches zoveel keuze is qua professionals is het niet meer genoeg om goed in je werk te zijn. Dat zijn je collega’s ten slotte ook. Je hebt meer nodig om je van hen te kunnen onderscheiden en eruit te springen. Je moet potentiële klanten daarom extra waarde kunnen bieden om ze over te halen voor jou te kiezen. Social media met name, maar ook andere online content is daar heel geschikt voor.
Social media als Facebook en Instagram kun je heel goed inzetten om te laten zien wie jij bent, wie er achter je bedrijf zit. Neem je volgers mee op je werkdag in stories, of deel een verhaal van een klant op je tijdlijn. Zeker als je hierbij ook jezelf laat zien door bijvoorbeeld tegen de camera te praten krijgen je volgers een goed beeld van wie jij bent als persoon. Hoe meer jij over jezelf deelt, op hoe meer vlakken je volgers zich met jou kunnen identificeren. Als jij op zoek bent naar een professional voor je paard wil je iemand die jouw probleem begrijpt. Bijvoorbeeld een trainer die ook met zijn handen in het haar heeft gezeten om dezelfde reden als jij nu of een voedingsadviseur die dezelfde voerfouten gemaakt heeft als jij.
Social media, maar ook blogs of video’s, zijn daarnaast ook hele geschikte manieren om jouw expertstatus uit te dragen. Door kennis of verhalen van klanten die jij hebt geholpen te delen laat je aan je volgers zien dat je goed bent in je werk.
Wanneer jij als osteopaat, trainer of bekapper veel voorbij komt op social media zullen steeds meer mensen jou gaan kennen. Als jij daar je expertstatus op het gebied van hoefbevangenheid kan delen als bekapper zullen mensen met een paard dat hoefbevangen is sneller naar jou toe komen.
Om zoveel mogelijk mensen, en ook de juiste mensen, aan te spreken is social media ontzettend handig. Ik merk echter dat het voor veel ondernemers veel tijd en energie kost die ze liever in andere dingen steken. Daar kan ik je mee helpen door het bijhouden van je social media of blog, het bewerken en uploaden van je video’s of podcasts en het updaten van je website uit handen te nemen.